Programmeren

In de week van 10 tot en met 17 oktober was het Codeweek, een Europees initiatief om vooral kinderen te enthousiasmeren voor de techniek van het programmeren. In Nederland is daarvoor de website www.codeweek.nl in het leven geroepen. Naar aanleiding van dit initiatief zegt Neelie Kroes in een interview met Tweakers:

“Wat mij betreft wordt programmeren een verplicht vak op de basisschool”, aldus Kroes. “Programmeren is het nieuwe lezen en schrijven.”

Hieronder meer informatie over het Europees initiatief.

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][su_box title=”Bron: Interactieve Prezi”]http://prezi.com/_7npcrq7humv/europe-code-week-language-of-things[/su_box]

Maar de PO-raad wil er (nog?) niet aan, scholen moeten al zoveel. Taal en rekenen moeten al beter, gym wordt belangrijker en onze kinderen moeten ook cultureel onderlegd zijn. Programmeren aan het eisenlijstje toevoegen, is te veel van het goede. “Dan krijg je én én én. Laat scholen vooral zelf bepalen of programmeren binnen hun curriculum past”, aldus woordvoerder Harm van Gerven.

Waarom zou je dan wel (moeten?) leren programmeren?

In Europa dreigt, zo niet is al, een groot tekort van programmeurs. Een tekort van 900.000 programmeurs in 2020 wordt genoemd. Dat tekort moet om meerdere redenen worden weggewerkt. Eén daarvan is om de concurrentie met andere markten te lijf te kunnen. Een andere reden heeft te maken met een veranderende maatschappij waarin smartfoons, slimme horloges, slimme brillen en zelfs slimme kleding en schoeisel meer en meer het dagelijks leven . Dergelijke apparaten vereisen programmeurs om alle mogelijkheden op verschillende manieren ‘slim’ te kunnen zijn! Het leren programmeren of het ontwerpen van je eigen programma is een manier van invloed uitoefenen op je eigen apparaat om het apparaat ook te kunnen begrijpen. Daarnaast leer je logisch en gestructureerd na te denken. Onderstaand interview met Daan Roosegaarde laat zien dat je door anders te denken en om te gaan met problemen tot oplossingen kan komen.

Creativiteit is ons nieuwe kapitaal!” zegt @SRoosegaarde in deze uitzending van De Wereld Draait Door van 20-10-2014. Dan zal er toch wel ruimte moeten worden gecreëerd op de basisschool om de creativiteit van kinderen de kans te geven zich te ontwikkelen. Creativiteit krijg je niet door het constant leren dat maar één antwoord goed is en alle andere creatieve antwoorden per definitie fout.

Waar kan ik als leerkracht/student/kind beginnen?

Begin eens bij het verkennen en laat je inspireren door de verhalen op http://codeweek.nl/ en http://digivita.nl/.

Wil je in je klas beginnen met programmeren, kijk dan op http://www.codekinderen.nl/

Wil je privé aan de slag met programmeren kijk dan in de buurt waar jij woont of je mee kunt doen met een cododojo, fablab of een ander initiatief.

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][su_note]Derdejaars studenten kunnen tijdens de ingeroosterde bijeenkomst ervaring opdoen met de Makey Makey. Verder heb ik de app van Scratch geïnstalleerd op de iPads.[/su_note]

Nog een laatste quote van John Cleese:

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][su_quote]Niets is zo dodelijk voor creativiteit als de angst om een fout te maken. [/su_quote]

Dus: ga aan de slag, probeer en geef niet te gemakkelijk op!

Literatuur:

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3771676/2014/10/19/Programmeerles-hoort-gewoon-op-de-basisschool.dhtml

http://tweakers.net/nieuws/99114/neelie-kroes-programmeren-moet-verplicht-vak-op-basisschool-worden.html?

http://www.mediawijzer.net/slag-programmeren-4-tips/

http://www.wired.com/2014/10/video-game-literacy/

http://www.kennisnet.nl/kids/watnou/internet/digitaal-in-duckstad/

Inspiratie:

http://www.pinterest.com/4pip/programmeer-tools/

http://www.coderdojo.nl/

http://codecombat.com/

Online programmeren:

http://www.spelletjesplein.nl/programmeerspelletjes/

http://www.kennisnet.nl/kids/watnou/internet/ko-de-kraker/

Gevorderd?

Bouw je eigen Android App via deze site: http://appinventor.mit.edu/explore/[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Geef een reactie